God service åt alla automobiler

Bilmånssons 100-åriga historia

Jöns Månsson

Jöns Månsson föddes den 23 augusti 1899 i Starrarp, en dryg halvmil norr om Fränninge i nuvarande Sjöbo kommun. Föräldrarna Måns Nilsson och Elna Johnsson hade där ett litet lantbruk. Trots att familjen ännu följde gamla namntraditioner döptes inte den förste sonen till Nils, något som Jöns säkert hade föredragit. Han kallade sig nämligen vanligen bara J. Månsson eller ibland Jens.

Jöns Månsson med skolmössa och portfölj, som studerande vid Tekniska skolan i Hässleholm 1918/1919

Jöns Månsson vid en T-Ford utanför verkstaden i samband med Hörby Marknad i juli 1923.

1920-talet

Bilmånsson grundas år 1922 i centrala Skåne i tätorten Hörby av den då 23 år gamla Jöns Månsson. Verksamheten har då som störst fokus kring reparation av motorfordon, vilket efter några år kompletteras med försäljning av bilar. 1927, samma år som Volvo startar, blir Bilmånsson återförsäljare av bilmärket Ford.

Grant, ett amerikanskt uddamärke, blev Jöns Månssons första bil.

När chefen var borta togs denna tidstypiska skämtbild någon gång 1922-1923

1920-talet

Bilmånsson grundas år 1922 i centrala Skåne i tätorten Hörby av den då 23 år gamla Jöns Månsson. Verksamheten har då som störst fokus kring reparation av motorfordon, vilket efter några år kompletteras med försäljning av bilar. 1927, samma år som Volvo startar, blir Bilmånsson återförsäljare av bilmärket Ford.

Storgatan i Hörby 1922. Framför ”Nilsson och Månssons” verkstad syns några bilmän stå.

1930-talet

Under 1930-talet stod depressionen och ett stundande världskrig runt hörnet, men trots detta expanderar Bilmånsson och övertar 1938 försäljningen av Fords produkter i Kristianstad med omnejd. I Hörby rullar verksamheten vidare på samma tomt som Bilmånsson finns kvar än idag.

Den 6 juni 1939 var det Fordutställning i Hörby. Jöns dotter Gunny poserar på torget vid en Ford Mercury -39.

Att tillhandahålla bärgningsservice blev tidigt en självklarhet för Bilmånsson.

”En dagsleverans 1938” står det, inte helt blygsamt, på baksidan av denna bild från filialen i Kristianstad. Alla bilar är Fordar.

1940-talet

1940-talets Sverige präglas till stor del av andra världskriget. Bilmånsson inriktar sig på service och renovering av gengasfordon. 1945 blir firman återförsäljare för Volvo, som tillsammans med lanseringen av den lilla personbilen PV444 tagit klivet fram som framgångsrik personbilstillverkare. Filialen i Eslöv etableras och 1948 invigs den ultramoderna serviceanläggningen på Kvarngatan. 

1947 tog Direktör Månsson första spadtaget till bygget på Kvarngatan i Eslöv.

1940-talet

1940-talets Sverige präglas till stor del av andra världskriget. Bilmånsson inriktar sig på service och renovering av gengasfordon. 1945 blir firman återförsäljare för Volvo, som tillsammans med lanseringen av den lilla personbilen PV444 tagit klivet fram som framgångsrik personbilstillverkare. Filialen i Eslöv etableras och 1948 invigs den ultramoderna serviceanläggningen på Kvarngatan. 

Bilmånssons fasad utmed Kvarngatan i Eslöv. Fotograferad i början av 50-talet

1950-talet

1952 firar Bilmånsson sitt 30-års jubileum och den andra generationen gör sitt intåg i Bilmånsson. Jöns Månssons tre svärsöner Lennart Svensson, Rune Lindgren och Gary Olofsson engageras i verksamheten.
Lotterivinst PV 444, Bilmånsson i Eslöv. Sommaren 1953 bytte vinnaren sin lott, värd 2 kr, mot sin nya bil, värd 14.456 kr.

1958 visades den nya PV:n i Skytteskogen i Eslöv.

När den nya Volvo Amazon presenterades för kunderna våren 1957 var intresset stort. Hos Bilmånsson i Eslöv rymde man ut hela verkstaden för att kunna exponera bredden i Volvos fordonsutbud.

Hörbypersonalen 1952

1960-talet

Under 1960-talet börjar Jöns Månsson trappa ner sitt engagemang och går bort 1965. Svärsönerna tar över verksamheten och Bilmånsson startar filialer i Laholm och Höör.

Kafferast i Eslöv runt 1961
Sista generationen av PV544 och Amazon med B16-motor, årsmodell 1961, visas för en kund i Eslöv.

1960-talet

Under 1960-talet börjar Jöns Månsson trappa ner sitt engagemang och går bort 1965. Svärsönerna tar över verksamheten och Bilmånsson startar filialer i Laholm och Höör.

Våren 1962 gick friherre Ramel från Viderup och godsägare Wethje från Ellinge i bilköpartankar. Var sin P1800 fastnade de för.

I maj 1961 fick återförsäljarna hämta det första demonstrationsexemplaret av Volvo P1800. För att förhöja sportvagnskänslan skrudades herrarna i var sin blå nylonkeps!

1970-talet

Såväl Bil-Månsson som Volvo fyller 50 år. Bilmånsson delas upp i tre separata enheter, Hörby/Höör, Eslöv och Laholm. En för varje familjegren. Gunny och Lennart Svenssons son, Göran Månsson påbörjar sin bilhandlarkarriär som säljare i Kungälv och Göteborg. Där jobbar han i fem år innan han börjar på familjeföretaget i Hörby.

Leverans av fyra 144:or och två Amazon Favorit till stolta Eslövspostiljoner.

1980-talet

1980-talet är expansiva år för bilbranschen. Ny anläggning i Höör står klar 1980. 1981 fusioneras Hörby och Eslöv och blir Bilmånsson i Skåne AB. Strax därefter blir Bilmånsson även återförsäljare av Renault. 1985 tar Göran Månsson över vd-och ägarrollen.

Göran Månsson ansvarade för bygget på Lillgatan i Höör. Den 30 mars 1980 invigdes anläggningen.
Göran Månsson som ny vd med pappa Lennart Svensson på kontoret i Hörby

1980-talet

1980-talet är expansiva år för bilbranschen. Ny anläggning i Höör står klar 1980. 1981 fusioneras Hörby och Eslöv och blir Bilmånsson i Skåne AB. Strax därefter blir Bilmånsson även återförsäljare av Renault. 1985 tar Göran Månsson över vd-och ägarrollen.

Bilmånsson på kvarngatan i Eslöv 1988

1990-talet

1990-talet och finanskrisen innebär ett par svaga år för bilbranschen. Även på Bilmånsson tvingas man se över sin organisation. Lastbilsverksamheten koncentreras till Eslöv där utbyggnad av verkstaden genomförs. Datoriseringen gör sitt intåg på företaget och ställer nya krav på medarbetarna samtidigt som många arbetsuppgifter förenklas.

Ett beslut tas att koncentrera verksamheten till Eslöv och Hörby. I linje med detta stänger Bilmånsson filialen i Höör 1998 och drar upp planer på nybyggnation i Eslöv. Alla anställda i Höör erbjuds nya tjänster i Eslöv och Hörby.

Hörbyanläggningen är uppdaterad och ligger nära för kunderna.

75-årsjubileum på Stora Hotellet i Hörby hösten 1997.

2000-talet

Bilmånsson säljer sin gamla anläggning på Kvarngatan, där företaget huserat sedan 40-talet och flyttar in i det nybyggda bilhuset på Vikhemsvägen som står klart våren 2002. Företagets säte flyttas till Eslöv och företagsledningen sitter nu tillsammans i det nya huset. Tidigare har Göran och administrationen med ekonomichef suttit i Hörby medan försäljningschef och servicemarknadschef huserat i Eslöv. Nybyggnationen startar en mycket expansiv utveckling av Bilmånsson. Bilförsäljningen fördubblas under detta årtionde och Land Rover tas in som nytt nybilsmärke. TV-reklamen gör också sitt intåg på företaget och filmerna med ” Det är jag som é Månsson” får stor genomslagskraft. År 2007 utser Volvo Bilmånsson till Volvo Best Partner i Sverige. Ett ärofyllt pris som endast utdelats vid detta tillfälle. 2009 blir Bilmånsson återförsäljare av Renaults lågprismärke Dacia.

2010-talet

Expansionen fortsätter och 2012 står ytterligare ett bilvaruhus klart på Vikhemsvägen. Renault och Dacia får därmed ett eget hus tillsammans med en gigantisk begagnathall på 5.000 m2. Volvohuset uppgraderas till Volvos nya inredningskoncept och på verkstäderna införs PST-personlig servicetekniker. Göran Månsson lämnar över vd-rollen till Ann-Kristin Hansson 2013.

2013. Företaget får Renaults utmärkelse ”Dealer of the year” . Ny tomt inhandlas ute vid E22 i Hörby och våren 2014 står den nya tvätt- och drivmedelsanläggningen klar.

2017. Bilmånsson förstärker sin närvaro i Skåne genom att förvärva Skånebil Personbilar AB med verksamhet i Ängelholm, Klippan & Båstad. I och med köpet av Skånebil får vi bättre möjlighet att möta framtidens utmaningar för Bilmånsson och fortsätta att utveckla Volvo och Renault i nordvästra Skåne. Med köpet av Skånebil kommer omsättningen att öka till c:a 1 miljard, 5000 bilar och 150 anställda.

2018. Bilmånsson tar över Bilpartners fastighet i Klippan. Fastigheten moderniseras och får den senaste designen från Volvo.

Bilmånsson får ett flertal utmärkelser, bl.a. Sveriges nöjdaste Renaultkunder 2019 och 2018

Bilmånsson Renault- och begagnatcenter i Eslöv
Bilmånsson i Ängelholm
Bilmånsson i Klippan

2020-talet

2020. Bil-Månsson blir Bilmånsson, i logotypen har det sen länge inte varit bindestreck. Nu är det även så i företagsnamnet.

Covid-19 ökar behovet av nya möjligheter för köp och vi har nu onlineköp av nya lagerbilar samt begagnade bilar.

2021. I september lämnar Ann-Kristin Hansson posten som VD efter 34 år på Bilmånsson. Efterträdare är Björn Pettersson som tidigare varit medlem i Bilmånssons styrelse.

Samma år förvärvar Bilmånsson Nilssons Bilcenter i Lund, auktoriserad återförsäljare av Hyundai och auktoriserad reparatör av Hyundai och Saab.

2022. Den 1 april blir Nilssons Bilcenter Bilmånsson i Lund. Redan i september samma år utökas Hyundai-verksamheten till att även inkludera vår anläggning i Hörby som fick sig en liten ombyggnad i samband med detta för att anpassas efter Hyundais senaste kriteriekrav på interiör och exteriör.

2023 – Ett intensivt år för Bilmånsson. I februari sker en sammanslagning med Volvo-kollegan Kristianstads Automobil Personvagnar AB (grundat 1932), där även Hyundai-återförsäljaren Östra Skånes Bilvaruhus AB ingår. I samband med detta tar Fredrik Skanse, VD för Kristianstads Automobil, plats i Bilmånssons styrelse och blir tillsammans med Göran Månsson ägare till bolaget.

Därefter sker ett förvärv av Bil-Bengtsson AB (grundat 1930) som representerar Volvo, Renault och Dacia med driftställen i Ystad, Sjöbo och Simrishamn. Bolaget fusioneras in i Bilmånsson i november och vi finns därmed på 9 orter i Skåne.

Under 2023 går bolaget från ca 185 till ca 330 medarbetare och blir en av landets större återförsäljare av Volvo. 2024 beräknas Bilmånsson att omsätta nästan 3 miljarder kronor.

Bilmånsson i Lund
Bilmånsson i Kristianstad
Nya skyltar sätts upp på Bilmånsson i Ystad

2020-talet

2020. Bil-Månsson blir Bilmånsson, i logotypen har det sen länge inte varit bindestreck. Nu är det även så i företagsnamnet.

Covid-19 ökar behovet av nya möjligheter för köp och vi har nu onlineköp av nya lagerbilar samt begagnade bilar.

2021. I september lämnar Ann-Kristin Hansson posten som VD efter 34 år på Bilmånsson. Efterträdare är Björn Pettersson som tidigare varit medlem i Bilmånssons styrelse.

Samma år förvärvar Bilmånsson Nilssons Bilcenter i Lund, auktoriserad återförsäljare av Hyundai och auktoriserad reparatör av Hyundai och Saab.

2022. Den 1 april blir Nilssons Bilcenter Bilmånsson i Lund. Redan i september samma år utökas Hyundai-verksamheten till att även inkludera vår anläggning i Hörby som fick sig en liten ombyggnad i samband med detta för att anpassas efter Hyundais senaste kriteriekrav på interiör och exteriör.

2023 – Ett intensivt år för Bilmånsson. I februari sker en sammanslagning med Volvo-kollegan Kristianstads Automobil Personvagnar AB (grundat 1932), där även Hyundai-återförsäljaren Östra Skånes Bilvaruhus AB ingår. I samband med detta tar Fredrik Skanse, VD för Kristianstads Automobil, plats i Bilmånssons styrelse och blir tillsammans med Göran Månsson ägare till bolaget.

Därefter sker ett förvärv av Bil-Bengtsson AB (grundat 1930) som representerar Volvo, Renault och Dacia med driftställen i Ystad, Sjöbo och Simrishamn. Bolaget fusioneras in i Bilmånsson i november och vi finns därmed på 9 orter i Skåne.

Under 2023 går bolaget från ca 185 till ca 330 medarbetare och blir en av landets större återförsäljare av Volvo. 2024 beräknas Bilmånsson att omsätta nästan 3 miljarder kronor.