Bilmånsson kraftsamlar på färre orter
Bilmånsson fortsätter att utvecklas, och just nu innebär det att vi samlar vår verksamhet till färre fullserviceanläggningar. Det är ett steg i vårt pågående arbete för att stärka kundupplevelsen, öka effektiviteten och säkerställa en långsiktigt hållbar verksamhet samt möta framtidens behov inom bilförsäljning och service.
Den 28/11 avslutar vi därför verksamheten i Klippan, Simrishamn och Sjöbo. Framöver kommer vi att bedriva verksamheten i modernare anläggningar med bredare kompetens och bättre tillgänglighet i Eslöv, Hörby, Kristianstad, Lund,Ystad, Ängelholm och från våren 2026 även i Hässleholm.
Vi kan även meddela att vi har tecknat en avsiktsförklaring med Kia om ett framtida samarbete i mellersta Skåne (Hörby) och sydöstra Skåne (Ystad). Samarbetet planeras att inledas under 2026.
Vi gör allt vi kan för att du som kund ska påverkas så lite som möjligt. Du och din bil kommer självklart att tas om hand precis som tidigare, med samma hjärta, engagemang och kompetens som alltid.
Är du däckhotellskund hos oss idag kommer du att få separat information via e-post.
Har du frågor om bilköp, service, däckhotell eller något annat? Läs mer i vår FAQ nedan.
Bilmånsson i Skåne AB
Visa pressmeddelande
Bilmånsson i Skåne kraftsamlar för framtiden och inleder nytt samarbete med KIA.
Bilmånsson i Skåne AB har idag informerat medarbetare att verksamheten på orterna Klippan, Simrishamn och Sjöbo kommer att avvecklas vid månadsskiftet november/december. Beslutet har föregåtts av en noggrann genomlysning av verksamheten. Kombinationen av en vikande lönsamhet på dessa orter och stora investeringskrav från leverantörer gör att Bilmånsson väljer att fokusera på sina största anläggningar.
– Det är ett tråkigt beslut, men samtidigt ett nödvändigt steg för att säkerställa vår fortsatta utveckling. Vi investerar långsiktigt tungt i våra fullserviceanläggningar för att kunna erbjuda våra kunder ett mycket konkurrenskraftigt och brett utbud, säger Björn Pettersson, VD för Bilmånsson i Skåne AB.
Bilmånsson välkomnar i stället sina kunder till någon av företagets övriga anläggningar i Eslöv, Hörby, Kristianstad, Lund, Ystad, Ängelholm samt från 2026 även i Hässleholm. Kunderna kommer under den närmsta veckan kontaktas för att göra övergången så smidig som möjligt.
Bilmånsson meddelade vid samma tillfälle sin personal om att en avsiktsförklaring har undertecknats med det koreanska varumärket Kia kring samarbete i mellersta (Hörby) och sydöstra Skåne (Ystad) som kommer att inledas under 2026.
– Kia passar väldigt väl in i vår produktportfölj och har redan en stark kundbas i området. Genom samarbetet får Kia-ägare en ny partner att vända sig till. Tillskottet gör också att vi kan erbjuda majoriteten av våra medarbetare nya tjänster inom företaget, vilket känns genuint bra, säger Björn Pettersson.
Sedan tidigare har Bilmånsson meddelat att man förvärvat den fastighet i Ystad som man idag bedriver verksamheten i. Denna kommer nu att börja anpassas till för att dels hantera ytterligare ett varumärke i form av Kia, dels bereda plats för ett större antal medarbetare.
Förändringarna berör inte Bilmånssons Tanka och Tvätta verksamhet som finns kvar även framöver i Klippan, Simrishamn och Sjöbo.
Kontaktperson vid frågor:
Björn Pettersson, VD Bilmånsson i Skåne AB
bjorn.pettersson@bilmansson.se
0722-390083
FAQ
Vilka anläggningar berörs?
Varför stänger Bilmånsson dessa anläggningar?
När sker nedläggningen?
Jag är kund hos en av de berörda anläggningarna, vad händer nu?
Du kommer fortsatt få samma trygga service hos Bilmånsson. Vi flyttar din kontakt till närmaste anläggning, och du kan läsa mer här om vilka tjänster som erbjudas.
Jag har köpt en bil hos er, påverkas min garanti eller serviceavtal?
Jag har beställt en bil som ännu inte levererat, vad händer nu?
Jag har ett finansieringsavtal via er, påverkas det av stängningen?
Eventuella frågor kring ditt avtal hanteras av vår ekonomifunktion eller din finanspartner.
Vad händer med mitt däckhotell?
Du kommer att få e-post från oss där du får valet att flytta dina hjul till vald ort eller hämta ut hjulen. Har du inte mottagit någon e-post senast den 5/11 (kontrollera även skräppost) från oss vänligen kontakta oss via info@bilmansson.se.
Kan jag fortfarande serva min bil hos er?
Jag har redan en bokad tid, vad händer med den?
Vilken anläggning ska jag vända mig till framöver?
Se här för uppdaterad information om vilka orter som vi är verksamma på samt hur du enklast bokar service, övriga verkstadstider, provkörning och däckhotell.
Påverkar förändringen Tanka och Tvätta?
Tanka och Tvättastationerna kommer finnas kvar så som de är i dag.
Påverkar förändringen Hertz?
Ja, Hertz i Sjöbo kommer att stängas ner från den 28/11. Ni är välkommen till våra andra orter.
Kan jag fortsätta serva Hyundai?
Ja, du kan fortfarande serva din Hyundai i Lund och Kristianstad.
När kommer ni börja sälja och serva Kia?
Vi har tecknat en avsiktsförklaring med Kia om ett framtida samarbete i mellersta (Hörby) och sydöstra Skåne (Ystad). Samarbetet planeras att inledas under 2026.
Vad kommer ske med medarbetarna?
Jag är leverantör i dag, hur påverkar detta mig?
Har du frågor om hur detta påverkar dig kontakta oss via: info@bilmansson.se
Kontaktuppgifter för media
Alla frågor från media hänvisas till Björn Pettersson, VD Bilmånsson. bjorn.pettersson@bilmansson.se.

